Marshmallow test – co prozradí o našich dětech?

28. dubna 2014 12:00 | Nela Střádalová experiment Marshmallow test úspěch odložená odměna

Kdo by neznal marshmallow, sladké měkké bonbony. Asi před 40 lety s nimi probíhal experiment ve Stanfordu. Walter Mischel zkoumal, jak moc jsou tyto bonbony neodolatelné. Nešlo však tolik o bonbony jako o to, jak moc se účastníci dokážou ovládat.

Pro zorientování si nejprve alespoň okrajově představíme místo konání experimentu a jeho autora. Původní Marshmallow experiment se odehrával koncem 60. a začátkem 70. let na Stanfordově univerzitě v Kalifornii. Tato univerzita byla založena v roce 1891 a v oblasti psychologie je známá především díky Zimbardově vězeňskému experimentu. Autorem Marshmallow experimentu, o kterém pojednává tento článek, je stále žijící americký psycholog Walter Mischel, který nyní vyučuje na Kolumbijské univerzitě v New Yorku.

Průběh experimentu

Experimentu se účastnily děti předškolního věku. Byly zavedeny do místnosti, kde ležel na stole dezertní talířek s marshmallow bonbonem. Experimentátor dětem řekl, že mohou bonbon sníst hned nebo počkat, než se vrátí a získat tak bonbony dva. Poté odešel z místnosti asi na 15-20 minut a sledoval reakce dětí.

Většina dětí nějaký čas odolávala. Dalšího bonbonu se však dočkala méně než jedna třetina dětí. Úkol, zdánlivě jednoduchý, byl tedy pro malé děti značně obtížný. Aby bonbon nesnědly, pomáhaly si různými způsoby. Nejčastěji kopaly do stolu, zakrývaly si oči nebo se dívaly jiným směrem, aby na pochoutku neviděly. Některé si na bonbon dokonce i sedly. Jakmile si s marshmallow začaly hrát, přičichávat k němu nebo ho dokonce lehce okousávat, snadněji mu podlehly a pamlsek snědly ještě před příchodem experimentátora, jak dokazuje následující video:

Vliv prostředí

Po tomto testu si psychologové kladli otázku, čím je způsobeno, že některé děti odolají více a jiné méně. Je míra sebekontroly již vrozená nebo ji ovlivňuje prostředí? Jak už to tak bývá, vůli a sebekontrolu ovlivňuje jak příroda, tak výchova. Působení okolí je ověřeno i experimentálně.

Děti byly rozděleny do dvou skupin. Obě dostaly za úkol pomalovat papír. K dispozici měly již použité pastelky. Experimentátor jim řekl, že pokud vydrží, přinese jim nové lepší pastelky. Skupina, u které mělo být vykonstruováno spolehlivé prostředí, se nových pastelek dočkala. V druhé skupině se experimentátor asi po 2,5 minutách vrátil s omluvou, že nové pastelky bohužel nesehnal. Děti však mohou malovat použitými pastelkami. Poté následoval pokus s marshmallow.

V navazujících studiích se ukázalo, že děti, které vydržely celých 20 minut a dočkaly se druhého bonbonu, dosahují lepších studijních výsledků, umí více šetřit a mají nižší sklon k užívání drog a obezitě.

Výsledky byly výraznější, než se očekávalo. Děti, které získaly nové pastelky, odolávaly bonbonu až 4x déle než děti, které se pastelek nedočkaly. V původním experimentu čekaly děti průměrně asi 6 minut. Manipulace prostředí ovlivnila výsledky natolik, že děti ze „spolehlivých skupin“ čekaly průměrně až 12 minut, zatímco děti z „nespolehlivých skupin“ čekaly průměrně jen 3 minuty. Doba, po kterou děti odolávaly, tedy závisí nejen na vůli a sebekontrole, ale také na racionálním uvažování. Děti totiž dokážou zhodnotit, jak moc je pravděpodobné, že druhý marshmallow opravdu dostanou.

Co ale tento experiment o dětech vypovídá? V navazujících studiích se ukázalo, že děti, které vydržely celých 20 minut a dočkaly se druhého bonbonu, dosahují lepších studijních výsledků, umí více šetřit a mají nižší sklon k užívání drog a obezitě. Jestli vás napadlo otestovat si své dítě doma, raději to nedělejte. Dítě vůči vám jako rodičům už má vytvořena různá očekávání o tom, jak se k němu zachováte. Výsledky by tedy nebyly příliš spolehlivé.

ZDROJE:

Kassin, S. (2007). Psychologie. Brno: Computer

Tomková, E. (2012). Jak neutratit víc, než je třeba?. Psychologie dnes, 18, 24-25

University of Rochester (2012). The marshmallow study revisited: Delaying gratification depends as much on nurture as on nature. Dostupné z URL: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121011090655.html

Weill Cornell Medical College (2011). Marshmallow test points to biological basis for delayed gratification. Dostupné z URL: http://www.sciencedaily.com¬ /releases/2011/08/110831160220.htm

Publikováno
V rubrikách Magazín